Nieoceniony asystent – Front Assist

Zaawansowane systemy przeciwdziałające zderzeniom to stała kontrola odstępu od pojazdów poprzedzających i zapobieganie wypadkom. W samochodach Seat stosowany jest system Front Assist. System hamuje za kierowcę Front Assist to system obserwacji otoczenia i aktywnego monitorowania odległości, który zapobiega wjechaniu w tył innego samochodu. System daje także możliwość wykrywania pieszych. Kiedy wykryje możliwość kolizji, ostrzega kierowcę, ale może też samodzielnie zahamować, aby zapobiec zderzeniu albo zminimalizować jego skutki. Front Assist jest stosowany, między innymi, w Seatach. Wyposażone są w niego, miedzy innymi nowoczesny miejski crossover Seat arona, czy SUV Seat Ateca. System kontroli odstępu Front Assist oraz funkcja ochrony pieszych monitorują otoczenie i pomagają zachować bezpieczną odległość od innych uczestników ruchu.

System hamuje za kierowcę

System Front Assist działa dzięki dwóm głowicom radarowym, montowanym w atrapie chłodnicy lub w przednim zderzaku. Jedna głowica służy do monitorowania bliskiego otoczenia auta, druga – kontroluje to, co jest w większej odległości. System jest w stanie obserwować do trzydziestu obiektów jednocześnie. Jak to działa? Radar impulsowy jest wyposażony w dwie anteny – nadawczą i odbiorczą. Pierwsza wysyła fale radiowe które odbijają się od obiektów przed autem, a następnie są odbierane przez antenę odbiorczą. Dane z głowic są przesyłane do komputera, który je analizuje i w razie potrzeby ostrzega kierowcę, przygotowuje auto do hamowania awaryjnego, albo sam hamuje. W system Front Assist wyposażane są auta, które mają na pokładzie adaptacyjny tempomat ACC. Korzysta on z tych samych głowic radarowych.

Tak to działa

Przy jeździe z niewielką prędkością system nie emituje żadnych ostrzeżeń, tylko działa automatycznie. Jeśli komputer wychwyci ryzyko najechania na tył innego auta, zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, przygotowując się do hamowania awaryjnego. Jeśli kierowca nie zareaguje, komputer samodzielnie uruchomi hamowanie awaryjne. Jeśli komputer wykryje możliwość zderzenia z innym autem przy dużej prędkości, zwiększa ciśnienie płynu hamulcowego oraz zwiększa czułość hydraulicznego wspomagania hamowania awaryjnego. Wszystko po to, by zoptymalizować jego efektywność. Jeżeli kierowca zwalnia albo zmienia pas, ciśnienie w układzie wraca do normy. Jeśli zagrożenie nie mija, Front Assist ostrzega kierowcę czerwoną kontrolką na desce rozdzielczej i sygnałem dźwiękowym. Jeśli kierowca nie hamuje lub nie zmienia pasa ruchu, Front Assist generuje krótkie szarpnięcie hamulcami. Brak reakcji to rozpoczęcie hamowania.